do roku 2023
do roku 2023
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
W 2024 r. zwiększyła się łączna kwota dochodów o 26,24% i wyniosła blisko 250,9 mln zł. Najważniejszym źródłem dochodów Gminy Konstancin-Jeziorna w 2024 r. były wpływy z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT). Wartość wpływów z tego tytułu wyniosła blisko 127,8 mln zł, co stanowiło 50,9% wszystkich dochodów gminy. Drugim co do wielkości źródłem dochodów były wpływy z subwencji ogólnej z budżetu państwa, które wyniosły ponad 37,0 mln zł, tj. 14,8% wszystkich dochodów. Pięć najistotniejszych pozycji po stronie dochodowej budżetu gminy składa się łącznie na blisko 79,3% wszystkich wpływów. Najważniejszym źródłem dochodów własnych Gminy Konstancin-Jeziorna w 2024 r. były wpływy z tytułu podatku od nieruchomości, które wyniosły prawie 13,8 mln zł i generowały 5,5% wpływów do budżetu. Istotnym źródłem dochodów własnych gminy były również wpływy z innych lokalnych opłat pobieranych przez gminę (wykonane w wysokości ponad 10,7 mln zł) oraz wpływy z podatku od czynności cywilno-prawnych (wykonane w wysokości blisko 9,1 mln zł).
* W odniesieniu do wpływów z tytułu użytkowania wieczystego w 2024 r. należy nadmienić, że Gmina dokonała zapłaty Szkole Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie należności w wysokości 305.701,68 zł stanowiącej zwrot nadpłaconej przez Uczelnię (SGGW) opłaty za użytkowanie wieczyste gruntu, stanowiącego działkę ewidencyjną nr 92/2 z obrębu 0015 Obory-Łyczyn, zgodnie z wyrokiem Sądu Rejonowego w Piasecznie I Wydział Cywilny w sprawie o sygn. akt IC 1061/20. Faktyczne wpłaty za użytkowanie wieczyste w 2024 r. wynosiły 367.192,44 zł. Po zwrocie dokonanym na rzecz SGGW dochody zrealizowane wyniosły 61.490,76 zł.
do roku 2023
do roku 2023
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
W 2024 r. Gmina Konstancin-Jeziorna najwięcej środków przeznaczyła na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania (blisko 89,6 mln zł, co stanowiło 39,7% budżetu zrealizowanego przez gminę). Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin w Polsce. Wydatki z obszaru pomocy społecznej, wsparcia rodziny i pozostałych zadań z zakresu polityki społecznej wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków, świadczeń społecznych (w tym świadczeń z funduszu alimentacyjnego) i realizowanymi zadania przez ośrodek pomocy społecznej. Na realizację zadań z tego zakresu wydano łącznie ponad 23,9 mln zł, co stanowiło 10,6% budżetu gminy. Znaczący udział w strukturze budżetu odegrały również wydatki zrealizowane w ramach gospodarki komunalnej i ochrony środowiska oraz administracji publicznej (odpowiednio 30,7 mln zł i 24,8 mln zł), co wiązało się m.in. z realizacją inwestycji oraz gospodarką odpadami komunalnymi na terenie gminy. Zadania z zakresu transportu i łączności stanowiły 8,6% i wyniosły ponad 19,5 mln zł.
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Gminy na koniec 2024 r. wyniosło prawie 2,7 mln zł. Wartość relacji kwoty długu do dochodów ogółem na koniec roku wyniosła 1,07% i utrzymuje się na niskim poziomie. Poziom wygenerowanej w 2024 r. nadwyżki operacyjnej zapewnia bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.